BETA VERSION
Connect: Facebook Twitter

Η επίδραση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορούν και αλλάζουν τη φυσική δομή του εγκεφάλου.
29.04.2015

Είναι τα αποτελέσματα των ηλεκτρονικών παιχνιδιών βλαβερά; Σύμφωνα με τους ειδικούς εξαρτάται. Το 2011 η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής δημοσίευσε μία μελέτη που βρήκε πως η κατάθλιψη, το άγχος και οι κακές επιδόσεις στο σχολείο μπορεί να είναι αποτελέσματα της υπερβολικής ενασχόλησης με ηλεκτρονικά παιχνίδια.

Σύμφωνα με ψυχολόγους, με τον ίδιο τρόπο που μαθαίνουμε να διαβάζουμε, να χρησιμοποιούμε τον χάρτη ή να παίζουμε πιάνο, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορούν και αλλάζουν τη φυσική δομή του εγκεφάλου.

Ας ρίξουμε μια ματιά σε δέκα σημεία ( πέντε θετικά και πέντε αρνητικά) και ας προσπαθήσει ο καθένας να ζυγίσει τα υπέρ και τα κατά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

Τα θετικά

1 Δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων: Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μας επιτρέπουν να ακονίσουμε ικανότητες όπως είναι η ταχεία επίλυση γρίφων.

2 – Λήψη αποφάσεων, γρήγορη και αναλυτική σκέψη: Έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Ρότσεστερ υποδεικνύει ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορούν να εκπαιδεύσουν στρατιώτες και χειρούργους, καθώς εξασκούνται μέσω του παιχνιδιού στη λήψη αποφάσεων σε πραγματικό χρόνο, υπολογίζοντας κάθε ενδεχόμενο.

3 – Ταχύτητα και ακρίβεια κινήσεων και αποφάσεων: Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, τα παιχνίδια δράσης εκπαιδεύουν τον εγκέφαλο έτσι, ώστε να παίρνει γρηγορότερα αποφάσεις, δίχως να υστερεί στην ακρίβεια.

4 – Πρόβλεψη στρατηγική: Οι παίκτες μαθαίνουν να διατηρούν μακροπρόθεσμους στόχους, ενώ αντιμετωπίζουν προβλήματα στο παρόν. Ικανότητα εξαιρετικής επιχειρηματικής σημασίας.

5 – Δοκιμές θεωριών και επαγωγικός συλλογισμός: Οι παίκτες διαρκώς επιχειρούν ποικίλους συνδυασμούς σε κάποια παιχνίδια. Αν ο ένας δεν έχει αποτέλεσμα, αναπτύσσουν μία νέα υπόθεση και εφαρμογή κ.ό.κ.

Τα αρνητικά

1 – Φτωχές σχολικές επιδόσεις και αδύναμη επιχειρηματολογία: Σύμφωνα με μελέτη του 2003, φαίνεται πως όσοι εθίζονται στα ηλεκτρονικά παιχνίδια τείνουν να έχουν χαμηλές σχολικές επιδόσεις και κακές κοινωνικές σχέσεις με δασκάλους, συμμαθητές και φίλους τους. Επίσης έχει φανεί πως συχνά, οι παίκτες αμελούν τη μελέτη των μαθημάτων στο σπίτι, γεγονός που αποδίδεται ανενδοίαστα στον εθισμό τους στα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

2 – Αδυναμία συγκέντρωσης: Μελέτη του 2012 βρήκε πως τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορούν να βελτιώσουν τη βραχυπρόθεσμη μνήμη μας, αλλά να βλάψουν σε μεγάλο βαθμό τη μακροπρόθεσμη.

3 – Αυξημένο άγχος και μελαγχολία: Χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς των εθισμένων παικτών. Ειδικότερα παιδιά που έχουν εθιστεί στα ηλεκτρονικά παιχνίδια συχνά παρουσιάζουν κοινωνικές φοβίες.

4 – Ελλειματική προσοχή και παρορμητικότητα: Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Περιοδικό Ψυχολογίας τον Φεβρουάριο του 2012, τα παιδιά μπορούν να παρουσιάσουν αυτές τις μορφές συμπεριφοράς, έχοντας δυσκολία να διατηρήσουν μία σταθερή συμπεριφορά για την επίτευξη ενός στόχου.

5 – Προβλήματα υγείας: Έχεις αναφερθεί πως τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορούν να προκαλέσουν στα παιδιά την ανάπτυξη προβλημάτων υγείας, όπως ορθοστατικές, μυϊκές και σκελετικές διαταραχές και παχυσαρκία.

 

Συμπερασματικά μιλώντας, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν μπορούν ούτε να κατηγορηθούν πλήρως, ούτε να θεοποιηθούν. Το παν είναι η ισορροπία και η καλή χρήση του μέσου. Όταν χάνεται το μέτρο, κάθετι μπορεί να γίνει βλαβερό.

 

Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από τον ιστότοπο huffingtonpost.com .

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ